Leren zichtbaar maken Hattie HCO

HCO introduceert samen met partnerorganisaties Bazalt, RPCZ en OnderwijsAdvies het werk van John Hattie in Nederland en Vlaanderen. 

Leren zichtbaar maken

John Hattie, een onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, deed meer dan 1000 meta-analyses van 50.000 onderwijsonderzoeken waarbij van 240.000.000 leerlingen wereldwijd gegevens zijn verzameld. Op grond van een meta-analyse van onderzoeksgegevens berekende Hattie bijvoorbeeld welk effect bepaalde invloeden hebben op het leren van kinderen. De uitkomsten sluiten vaak aan op wat we al wisten, maar zijn deels ook verrassend en vernieuwend. Zijn inzichten en aanpak zijn met succes geïntroduceerd in o.a. de VS, Zweden en Groot-Brittannië.

Congres Leren Zichtbaar Maken met John Hattie

Voor het vierde jaar op rij organiseert het HCO samen met Bazalt, RPCZ en OnderwijsAdvies het congres Leren Zichtbaar Maken in actie met professor John Hattie. Het congres vindt dit jaar plaats in De Woonindustrie in Nieuwegein op 2 en 3 november 2016. Kijk voor alle informatie over het programma en aanmelding op www.lerenzichtbaarmaken.nl/congres-2017

Programma Visible Learning Plus

Hattie stelt dat elke leraar en elke school in staat is om de impact van het onderwijs zichtbaar te maken én te vergroten. Hij ontwikkelde daarvoor het trainingsprogramma Visible Learning Plus.

schoolprogrammasLZM

De onderdelen van het programma kunt u afzonderlijk van elkaar volgen. Hoe meer mensen in uw school actief betrokken zijn, hoe groter de impact van dit programma.

Trainers HCO over Leren Zichtbaar Maken

Een aantal adviseurs van het HCO volgde een intensieve training in de aanpak, verzorgd door de Nieuw-Zeelandse onderwijsexperts. Lees hieronder wat zij vinden van de aanpak.

Azahara van Bergen: ‘Een goede leerling is niet die leerling die rechtop zit, zijn vinger opsteekt als de leerkracht dat vraagt. Een 'goede' leerling kan uitleggen wat hij moet leren, wat hij al weet of beheerst en wat de volgende leerstappen zijn.’

Schoolleidersregister PO

Onze trainingen en advies rondom Leren zichtbaar maken/John Hattie zijn aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat deze aanpak gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling via informeel leren.

Schoolleidersregister Informeel Leren

Leren zichtbaar maken is een gezamenlijk project van Bazalt, HCO, RPCZ en OnderwijsAdvies. 

Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)
partner-edventure  partner-dyslexie  
HCO is ISO 9001:2008 gecertificeerd door Certiked en heeft een Cedeo-erkenning
partner-edventure partner-onderwijsadvies