Wat gebeurt er in je klas wanneer een leerling zijn hand opsteekt en een foutief antwoord geeft op een vraag die je als leraar stelt? Professor John Hattie presenteerde zijn laatste onderzoeksresultaten tijdens het congres Leren Zichtbaar Maken in Nieuwegein begin november.

Onderzoeksresultaten
  • In 40-50 procent van de gevallen corrigeert de leraar een foutief antwoord door zelf direct het juiste antwoord te geven.
  • In 80-90 procent van de gevallen blijken leraren tijdens hun lessen vooral vragen te stellen in de categorie ‘Wie weet het (juiste) antwoord op...?’
  • Hattie pleit voor het vaker en bewuster bekrachtigen van het maken van fouten door leerlingen. Op dit moment gebruikt de leraar slechts in 5-10 procent van de gevallen een fout van de leerling als kans om met elkaar tot dieper leren te komen.
Uitdaging van elke leraar

Het stellen van de juiste vragen en leerlingen uitdagen om vragen te blijven stellen kwamen tijdens het congres uitgebreid aan de orde. De leerlingen aan het denken zetten en aan het denken houden, is de uitdaging van elke leraar. Formatieve assessment strategieën en de learning challenge van James Nottingham bieden mooie praktische inzichten om hier met leerlingen mee aan de slag te gaan.

Meer over het congres Leren Zichtbaar Maken

Bekijk de congresdagen in 13 hoogtepunten. Open de online review

 
Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)
partner-edventure  partner-dyslexie  
HCO is ISO 9001:2015 gecertificeerd door Certiked en heeft een Cedeo-erkenning
partner certiked 2015 partner-onderwijsadvies