Wethouder Saskia Bruines geeft op woensdag 8 maart om 10.30 uur een feestelijk startsein voor het schoolproject ‘De Geboorte van Den Haag en het Wonder van Loosduinen’ op basisschool De Oase. HCO ontwikkelde dit eigentijdse schoolproject in opdracht van het Loosduins Museum en in samenwerking met CultuurSchakel en Licht op Loosduinen. 14 schoolklassen uit Loosduinen en omringende stadsdelen doen de komende weken mee met het project.

De leerlingen uit groep 6-7 leren dat de 13de-eeuwse geschiedenis van Den Haag nog verder teruggaat dan de stichting van het Binnenhof. Ze ontdekken dat in hun eigen woonomgeving het oudste stenen gebouw van Den Haag staat, de Abdijkerk. Eeuwenlang bezochten gelovigen uit allerlei landen de doopbekkens in deze kerk, waarin de 365 kinderen van gravin Margaretha van Henneberg gedoopt zouden zijn. De leerlingen krijgen de gelegenheid om de plek van de legende tijdens een rondleiding aan het Loosduins Museum en de Abdijkerk met eigen ogen te zien. Ook maken ze bij hun rondleiding aan het Binnenhof kennis met graaf Willem II, de broer van Margaretha en de jonge graaf Jan I, zoon van Floris V.

Naast de excursies naar historische plekken horen bij het project video’s. In deze video’s vertellen graaf Floris V en gravin Margaretha persoonlijk over de geschiedenis van Loosduinen en Den Haag. De video’s zijn op aansprekende hedendaagse locaties opgenomen, zoals voor de Burger King in het stadscentrum en op de Loosduinse markt. De graaf en gravin maken zelfs gebruik van FaceTime. Bij de video’s maken de leerlingen opdrachten in een leuk geïllustreerd projectboekje. Met een interactieve quiz ronden de leerlingen het schoolproject af. Alle materialen en video’s zijn openbaar toegankelijk via www.lichtoploosduinen.nl/school.

Inmiddels hebben zich 14 groepen van 7 scholen al aangemeld voor het project. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Vrijwilligers verzorgen de rondleidingen. Aanmelding voor het najaar 2017 of voorjaar 2018 is mogelijk via Jan Ververs (onderwijsadviseur HCO), .

Het schoolproject sluit aan bij het theaterstuk ‘Het Wonder van Margaretha en de Geboorte van Den Haag’ dat in mei 2017 in de Abdijkerk voor volwassenen wordt opgevoerd.

Organisatie schoolproject

Ontwikkeling: HCO
Uitvoering: Frisse Focus, Brein Boerderei, acteur Stephan Peters
In opdracht van: Loosduins Museum
In samenwerking met: Cultuurschakel, Het Gilde en Licht op Loosduinen
Met dank aan: Gemeente Den Haag, HCO, Prins Bernhard Cultuurfonds ZH, Fonds 1818 en Gravin van Bylandt Stichting

Aanmelden voor perslijst

Wilt u de persberichten van het HCO ook ontvangen? Meld u zich dan aan voor onze perslijst via .

Persvragen

Voor alle persvragen kunt u terecht bij de afdeling Marketing en Communicatie, via T: 070 448 28 28 of E: .

Sitemap
HCO maakt deel uit van de Bazalt Groep en werkt daarin samen met partners Bazalt en RPCZ
partner-bazaltgroep  partner-bazalt  partner-rpcz
HCO is aangesloten bij de branchevereniging EDventure en de coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL)